Graviditet og forstoppelse

Det er meget forskelligt hvordan kroppen reagerer på en graviditet. Fakta er dog, at der hos alle gravide sker hormonale forandringer fra det øjeblik det befrugtede æg sætter sig fast.

Som tiden går vokser barnet - det kræver sin naturlige plads – og skubber alt andet væk. Livmoderen fylder foran på maven, men sandelig også inde i maven.

Så meget, at man med tiden undrer sig over, hvor i alverden nyrerne, leveren og mavesækken - og ikke mindst tarmene - mon befinder sig? Alt det, som før var alene om pladsen.

Hvorfor får man forstoppelse

Forstoppelse, eller tendens til forstoppelse, er en af de hyppigst forekommende gener, når man er gravid.

Ens daglige velbefindende og overskud afhænger af mange ting – også af at kroppen kommer af med sine affaldsstoffer. Sagt lige ud: at man kommer på toilettet - og helst hver dag!

Forstoppelse, eller tendens til forstoppelse, er en af de hyppigst forekommende gener, når man er gravid. Enkelte er så generede, at de føler sig utilpasse og har lidt ondt i maven hele tiden.

Der kan være flere årsager til forstoppelse. Men heldigvis er der mange råd om, hvordan man forebygger dette.

Forstoppelse kan skyldes følgende

Hormonelle forandringer

Når man er gravid øges kroppens produktion af hormonet progesteron. Det kaldes også "det graviditetsbevarende hormon". Progesteron virker afslappende på livmoderens muskulatur, så længe fødslen ikke skal starte.

Det påvirker også tarmens muskulatur, som ligeledes, bliver mindre aktiv. Afføringen passerer derfor langsommere gennem tarmen og hermed øges risikoen for forstoppelse.

Tryk af livmoderen

En yderligere faktor er, at barnet og moderkagen m.m. vokser og fylder mere og mere som månederne går. Dermed både fylder og trykker livmoderen på tarmene, hvilket kan besværliggøre deres arbejde.

Ændret livsstil

Mange gravide ændrer livsstil og spiser og drikker anderledes. Måske især i starten af graviditeten, hvor mange har kvalme og kan være meget trætte.

Hvis man drikker for lidt, har det en negativ indflydelse på den træge mave. Det samme har syreneutraliserende midler, som mange gravide spiser på grund af halsbrand og sure opstød.

Motion

Om end det er sundt, kan det være svært at finde overskud til at motionere. I starten måske pga. kvalme og træthed. Senere kan det være svært at komme i gang hvis man fx har ondt i bækkenet eller barnet føles tungt. Hvis man har et meget stillesiddende arbejde, og ikke motionerer i fritiden, kan det give maveproblemer.

Tilskud af jern

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle gravide fra 10. graviditetsuge supplerer med 40 – 50 mg jern dagligt. Når man spiser jern, er det ikke ualmindeligt, at man får hård mave. Læs mere i artiklen ”Graviditet og kost”.

Symptomer på forstoppelse

  • Man har afføring hver tredje dag eller sjældnere.
  • Afføringen er meget hård og svær at komme af med
  • Selv om man lige har haft afføring, føler man stadig, at man trænger til at komme af med mere
  • Man følers sig uoplagthed, har en følelse af, at være oppustet og har ingen appetit. I det hele taget føler man et generelt ubehag i kroppen.

Hvad kan du gøre

Drik vand

Det er meget forskelligt, hvor meget væske man har brug for. Det væsentligste er, at du mærker efter og drikker som du føler tørst til.

Det er en god ide at størstedelen af væsken er vand – dermed undgår du unødvendige kalorier. Rigelig væske kan afhjælpe og forebygge forstoppelse.

Nogle gravide oplever automatisk en øget tørst. Men der er også mange, som bliver nødt til at holde regnskab for at sikre, at de får nok væske i løbet af en dag. Sæt fx en liter vand i køleskabet om morgenen og sørg for at drikke den i løbet af formiddagen. Gentag dette efter frokost.

Du kan også sørge for at drikke et stort glas vand før hvert måltid. Dermed sikrer du dig også, at du får godt med væske til maden.

Kost

Forkert kost med fx meget hvidt brød, kan medføre maveproblemer. Hvis du spiser en fiberrig kost, øger det tarmens aktivitet. Afføringen bliver mindre hård, og lettere at komme af med. Der er mange fibre i groft brød, havregryn, grøntsager og frisk frugt.

Tørret frugt, fx abrikoser er også godt, da de fedter og smører tarmen. Du skal dog ikke overdrive, da der også er meget sukker i tørret frugt.

Daglig motion

Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at være moderat fysisk aktive mindst ½ time hver dag – uanset hvor aktive de har været før deres graviditet. Motionen skal være med moderat intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter.

Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter. Motion er sundt og tilmed godt, hvis du døjer med hård mave eller forstoppelse. I en travl hverdag kan det være stressende og opslidende at skulle af sted til motion flere gange om ugen. I sådanne tilfælde kan det være en fordel at få det integreret i de daglige gøremål.

Du kan motionere ved at cykle eller spadsere til og fra arbejde. Andre bevæger sig meget rundt, når de er på arbejde. Har du børn i forvejen, kan legen med dem være en glimrende måde at få lidt motion på.

Det vigtige er, at du rører dig, ikke hvordan du gør det. Vælg dog en motionsform, som du synes er behagelig, forenelig med hverdagen, og som du er vant til fra før du blev gravid. Hvis du ikke er vant til at motionere, er det vigtigt ikke at gå i gang med en meget krævende motionsform.

En gåtur, cykeltur, svømmetur eller specielle gymnastikhold for gravide kan være en god måde at starte på.

Hyppig afføring

Det er meget forskelligt, hvor ofte man har behov for at komme af med afføring. Nogle skal på toilettet flere gange dagligt, andre hver anden dag.

Det er vigtigt ikke at undertrykke trangen til at gå på toilettet. Der kan være mange grunde til, at man måske undertrykker eller udsætter toiletbesøget. Det kan være, at man ikke bryder sig om toiletforholdene uden for hjemmet, hvilket kan være et stort problem.

Man kan forsøge at stå lidt tidligere op, om morgenen. Så kan man muligvis nå toiletbesøget, inden der er kø på badeværelset, og inden man skal af sted.

Giv dig god tid

Mange synes at et toiletbesøg bare skal overstås og skynder sig at rejse sig, så snart man kan. Men kroppen skal have tid og ro til at lave sit arbejde ordentligt.

Prøv at gå på toilettet så snart trangen melder sig og tag gerne et blad med! Tænk på noget andet og giv kroppen fred til at blive færdig.

Hæmorider

Undertrykkelse af toilettrangen kan også skyldes hæmorider. Har du hæmorider, kan det være forbundet med smerte at gå på toilettet. Du kan omvendt også få hæmorider af at sidde længe og presse, på toilettet.

Hvis du døjer med hæmorider, så få din læge til at se på dem. Din læge kan rådgive og afklare, hvorvidt du har behov for medicinsk behandling i form af creme og /eller stikpiller.

Medicinsk behandling

Der findes mange afførende præparater, både i håndkøb på apoteket og i helsekostforretninger, men der er det kun få, der er velegnede til gravide. Nogle afførende præparater er vanedannende og kan være svære at slippe af med igen. Nogle virker meget kraftigt, mens andre kan hæmme optagelsen af vigtige vitaminer og mineraler.

Du skal derfor som udgangspunkt ikke bruge afførende midler – og hvis du ønsker at prøve alligevel, så tal med din læge først.

Under fødslen

Når man skal føde sit barn, vil man ofte blive tilbudt et lavement af jordemoderen.

Lavementet består af omkring 1-2 dl væske, som man sprøjter op i endetarmen. Omkring 5 minutter efter det er givet, indtræder effekten, og man får tømt den nederste del af tarmen.

Man bruger lavement under fødslen frem for almindelige afføringsmidler, da virkningen ved lavementet er lokal, hurtigt og effektiv.

Det kan føles underligt at få et lavement, men det er ikke smertefuldt. Hvis du har døjet med hård afføring i graviditeten, kan det være en lettelse at få tømt endetarmen for indhold nu, hvor fødslen er i gang. Både fordi det ikke er rart at skulle på toilettet, mens du har veer, men også fordi barnets hoved automatisk vil begynde at trykke på endetarmen, når det arbejdes ned gennem bækkenet.

Hvis endetarmen er fyldt, så kommer afføringen ud undervejs og senest, når du får pressetrang i slutningen af fødslen. Du kan ganske enkelt ikke lade være med at presse med.

Et lavement kan også gives med forhåbningen om, at det vil ”drille” nerverne omkring livmoderen, og at veerne dermed bliver mere effektive.

Omvendt kan fyldte og irriterede tarme føre til uro i livmoderen, som dog falder til ro igen, når kvinden får gang i afføringen.

Efter fødslen

Efter en fødsel er det naturligt, der går et par dage, inden man har behov for at komme af med afføring. I disse dage er det af stor betydning, at man drikker rigeligt, spiser fiberrigt og ikke undertrykker afføringstrangen, når den dukker op.

Hermed undgår du, at afføringen bliver hård. Af samme grund skal du vente med at spise vitamin- og mineraltilskud, førend der er god gang i maven igen.

For mange er det første toiletbesøg efter fødslen en stor overvindelse. De fleste er ømme omkring mellemkød og endetarm, og nogle er blevet syet efter fødslen.

Når du kan mærke, at du skal på toilettet, så bed personalet eller din mand om at være om barnet, så du har ro og tid. Hold evt. på dit mellemkød med fx en skumklud eller bare et stykke toiletpapir. Det giver fornemmelse af at støtte en evt. syning og gør følelsen af at ”det hele falder ud” meget mindre.

Oftest er det dog en stor lettelse, når det første toiletbesøg er overstået, idet det som regel hverken gør ondt eller er ubehageligt. Der er heller ingen fare for, at en syning går op, selvom det er nærliggende at tænke sådan.

Læs også: